torsdag 14 april 2011

Borsjtj och yoghurt.


Helt fantastisk soppa som verkligen är hur enkel som helst att göra. Jag gjorde den lite annorlunda, men det blev så najs ändå. Jag passade även på att inviga min hushållsassistent som bara har stått och samlat damm. Allt gick så extremt fort då.

Gör så här:

  • Skala 4 rödbetor, en bit kålrot, 2 morotötter, 2 potatisar, 1 gullök, 1 rödlök och 1 klyfta vitlök

  • Sätt igång assistenten med rivjärnsbladet och riv ner allt.

  • Stek snabbt på 200 g köttfärs, blanda ner allt det rivna så det får fräsa på det med. Allt självklart medan du kokar upp en liter vatten.

  • Krydda med örtsalt, färska kryddor, soya, en buljongtärning, cayennepeppar, svartpepper, chili, paprikapulver. Jag hade gärna hällt ner lite rödvin, men eftersom jag ännu inte fyllt 20 hade jag inte den möjligheten riktigt. Men det skulle ha varit gott!

  • Sen får det puttra i typ en kvart, det är ungefär den tiden det tar för rödbetorna att bli klara och så hinner allt mumsa ihop sig lite.
Det bästa av allt, det blir en jäkla massa mat så man kan både bjuda på middag och ha en massa goa matlådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar