torsdag 19 mars 2009

Snåla pensionärer vs. våldsamma ungdomar

Jag försökte göra dagens goda gärning idag. Jag var inne på Hemköp i Umeå och en gammal dam står framför mig i kön. Hon hade handlat en del och hade en, för henne, stor kasse. Jag förstod att det skulle bli besvär för henne att ta upp handskarna som låg längst ner i shoppingvagnen så jag tog upp dom och gav dom till henne. Sen frågade jag om jag skulle gå bort med vagnen också, och självklart la jag till, skulle jag komma tillbaka med femman. Stackars tanten såg ut som om jag höll ett vapen mot hennes tinning och tvingade henne på alla pengar. Krampaktigt höll hon i vagnen och såg på mig med skräck.

Jag vet inte vad som är värst: att hon tror att jag gör mig allt detta besvär för en femma eller att hon seriöst tror att jag ska göra henne illa om hon vägrar låta mig styra bort vagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar