fredag 20 augusti 2010

Sconesrecept.

Eftersom jag har kommit på att: mja, just gluten är nog ingen höjdare för min mage, jag väljer att skippa det för att må bra- kör jag på hyfsat glutefri diet och mår toppen. Idag mixtrade jag ihop scones med lite mindre gluten i. Så här gjorde jag för att få 2 st. stora scones:

  • 1 dl glutenfritt mjöl
  • 1 dl rågsikt
  • lite krossade linfrön
  • 25 g. smör
  • solroskärnor
  • 1 tsk bakpulver
  • lite salt
  • 1 dl förvälda havregryn.
  • 3 msk turkisk yoghurt

Jag börjar med att blanda 1 dl havregryn med 2 dl vatten och låta det stå. Under tiden smälter jag smöret, blandar i krossade linfrön och solroskärnor. Jag blandar mjölet, saltet, bakpulvret och häller ner det i smör-och-kärnblandningen. Jag häller bort vattnet som havregrynen inte sög åt sig och blandar ner havregrynen och yoghurten i degen. Sen delar jag degen i två delar, lägger dom på en bit bakplåtspapper och skjutsar in dom i ugnen på 200 grader i ca. 10 minuter. Man kan äta dom med vad som hels, men det är gott med mycket smör och marmelad. Gärna Frida Bergmans krusbär/morot/kanel- marmelad.

GÖRGOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar