tisdag 12 januari 2010

Hurven sitter fortfarande i.

De första praktikdagarna har varit smärtfria. Det är trevlig personal och snygga kläder. Det är dock ett stort minus: dörren in till butiken är skev efter ett inbrottsförsök. Drar man inte igen dörren ordentligt är det en glipa på en decimeter. När det är femton stockholmsminus ute är det inte kul att stå mitt i korsdraget... Både idag och igår har det varit omöjligt att få upp värmen igen när jag har kommit hem, även fast jag både haft tjocksockar och sjal på mig och druckit mängder med te.

Igår hade jag turen med mig när jag skulle hitta till rätt adress. Jag hade två adresser att välja mellan, men var dessa ligger visste jag inte. Jag skulle därför in till en turistinformation nära NK och hämta en stockholmskarta innan jag for vidare mot söder. Det börjar med att jag missar att kliva av vid stockholm central. Aja, tänker jag, jag hoppar väl av nästa stopp istället. Då hamnar jag på Stockholm södra, vilket är på södermalm. När jag ändå är på nästan rätt ställe kändes det jobbigt att tvingas fara tillbaka in till centralen så jag tänker om. Jag bestämmer mig att lita på min magkänsla och börjar traska. Jag vet inte hur det gick till som, men hipp som happ hade jag hamnat framför stockholms stadsmission, på rätt gata och allt. När jag skulle hem hittade jag en bättre väg och imorse tog jag ett senare pendeltåg för att jag skulle ju gå den "snabba vägen", dvs säga den jag gick hem.

Den "snabba vägen" innebar en promenad på en halvtimme och noll koll alls. För första gången i mitt liv gick jag vilse. I Stockholm! Med ren djungelinstinkt hittade jag tillslut rätt och när jag gick från butiken mot stockholm central memorerade jag vägen jag gick, så imorgon ska det (förhoppningsvis) inte ta en halvtimme att gå till praktiken.

Jag var barnvakt en sväng ikväll också när Margaretha och Roger var ute och gick. Dessa barn måste vara de lättaste att lägga på kvällen! De fikade mackor, såg på dinosauriefilm och myste i soffan. Oliver somnade efter inte ens ett dinosaurieavsnitt. Benjamin ville från början inte lägga sig men somnade direkt han la sig i sängen. Jag passade på att fylla en diskmaskin och förbereda lite fruktsallad till i morgon bitti. Om jag hinner ska jag rosta lite solroskärnor och pumpakärnor och strö det över fruktsallad och keso. Bra start på dagen!

Innan jag far iväg med pendeln imorgon ska jag in på Sigtuna hem och ställa mig i bostadskö (vuxenpoäng). Min handledare som jag jobbar med undrade hur jag skulle få hem alla kläder jag kommer köpa under mina veckor i Stockholm. Jag svarade att jag inte visste. Hon föreslog att jag skulle hyra ett förråd här nere och förvara kläderna här till jag flyttar ner. Jag är fortfarande inte helt säker på om hon var allvarlig eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar