torsdag 9 september 2010

Soppa.

När jag gjorde gröt i morse passade jag på att göra en grönsakssoppa. 5 minuter, och lite puttrande. Vem kan motstå? Gott, nyttigt och snabbt. Nu är det klart när jag har ätit frukost färdigt, och sen när jag har kommit in från min tänkta löprunda är det färdigt och fortfarande ganska varmt. Här kommer receptet:

4 portioner

3 normala pärer
2 små morötter
1 gul lök
frysta grönsaker: broccoli, blomkål och morotsmix i mitt fall idag
ingefärspulver
örtkryddor
2 buljongtärningar
svartpeppar
1 liter vatten

Hacka löken, stek i lite smör. Under tiden skalar och skär jag potatisen och morötterna och kokar upp en liter vatten i vattenkokaren. När löken blivit lite glansig häller jag i de skurna morötterna och potatisarna och häller på vattnet. På med lite ingefärspulver, svartpeppar, örtkryddor och de 2 buljongtärningarna. När potatisen nästan är klar pluppar jag i broccolimixen och ser till att de får tina, bli varma och koka någon minut.

Idag ska jag ringa om lägenheten. Jag är lite nervös, fråga mig inte varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar