torsdag 17 februari 2011

Jordgubbssylt.




Jag börjar få slut på sylt här hemma, så jag passar på att göra lite ny nu när jag ändå ska diska bort lite disk. Eftersom köpt sylt smakar bajs och är ganska dyrt gör jag egen!

Jag använde mig av

5 dl socker (5 kronor)
1 kilo euroshopper frysta jordgubbar (26 kronor)
ett par dl. överblivna frysta hallon (10 kronor)

= ca. 40 kronor för megamycket sylt.

Eftersom jag inte har något frys är mina bär redan tinade, och jag delar de mjuka jordgubbarna i ganska små bitar. Det är godare att få många små jordgubbsbitar i filen än få stora ju. Jag häller på sockret och sen får det koka upp och sen koka i ett par minuter. Sen är det klart. Häll upp i rena burkar så sylten inte möglar, man kan skölja ur burkarna med kokande vatten bara för att vara säker.

Ge bort en burk vettja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar