tisdag 13 december 2011

Att anlägga en fejkskinka.

Jag och Irma hade MAXI- dejt idag, vi gick alltså tillsammans på MAXI för att handla. Vi insåg att vi aldrig någonsin kommer äta upp en trekilos julskinka och att vi heller inte vill lägga ut pengarna på det. Så i all snålhet gjorde jag valet att göra en vegetarisk julskinka istället. Följ med på resan! Från kålrot till smarrig julskinka.

Photobucket
Vi börjar med att ta en kålrot. Irma var lite sugen på att hamna på bloggen men i och med att det här är ett inlägg om hur en kålrot ska bli en julskinka och inte hur en Irmaskinka ska bli en kålrot får hon vara med i ett annat inlägg istället.

Photobucket
Man tar kålroten och lägger den i en jäkligt stor gryta. För att snabba på lite (onödigt egentligen då den likförbaskat ska koka i tre timmar) kokade jag upp vattnet allt eftersom i vattenkokaren. Sen får den koka. Min kokade i tre timmar som sagt. Fast food my ass.

Photobucket
När den var mjuk hela vägen igenom tippade jag upp den i en form där den fick ånga av och svalna lite.

Photobucket
Sen var det dags för själva griljeringen. Jag hade tre matskedar sötstark senap, ett ägg och en matsked socker. Jag vispade så att ägget blev sönderslaget och allt blev bra blandat.

Photobucket
Sen får man göra sitt bästa med att få på griljeringen på fejkskinkan och sen är det lite bök med att hälla på strödbrödet. Det blir lite kladdigt om fingertopparna när man ska vända på kulan för att komma åt överallt, det går dock att förhindra om man använder en gaffel (det gjorde inte jag. Jag kom på att man kunde göra det när jag var klar och kladdig).

Nu är min fejkskinka inne i ugnen på 200 grader och ska vara där en kvart typ. I alla fall tills den är lite lagom brun. Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar