söndag 18 mars 2012

Kärleken till en kökssoffa / DIY

Jag har sen tidernas begynnelse velat ha en kökssoffa. Nu äntligen har jag fått en, klätt om den och fyllt den med tofsar, dukar och kökshanddukar. Jag måste säga att det är de enklaste sätten att pyssla som är de allra bästa och bättre än så här blir det inte!

Här är en lite DIY över hur man gör för att klä om en köksoffa. Det är samma princip om man ska klä om en stolssits.

Steg ett: Hitta ett fint tyg. Jag tycker att det är roligt att kunna klä om en soffa ofta och billigt, därför snålade jag lite med tyget och skarvade på båda sidorna. Det är inget som märks och jag klarar mig på 0,7 meter istället för 1,7 meter. När man köper tyg måste man tänka på att ta med sitsens tjocklek när man beräknar tyg och inte bara hur lång och djup den är.

Steg två: Ta bort det gamla tyget. Det är lite piller att få bort de gamla stiften. Här måste du också klippa till rätt bit av det nya tyget och gärna stryka det så man slipper fula veck på den nya soffan. Undantag! Man kan spara det lager tyg som håller fast stoppningen, för enkelhetens skull.

Steg tre: Häfta fast det nya tyget. Det kan vara lite knepigt att få det sträckt och bra, men om man börjar med att häfta på ena sidan och sen sträcka och häfta på andra sidan går det bra.

Sen lägger man på locket på soffan och det är klart! I fönstret skymtar en småblommig blomkruka i tyg som Ida sytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar