lördag 5 september 2009

Rättkunskapen kommer till pass.

Det är mycket snack på jobbet om raster och dyligt. I dag som exempel jobbar jag fem timmar. Ska jag då ha rast eller inte? Nej, säger arbetsledarna och chefen, ja säger jag och resten av medarbetarna. Jag slog slag i saken och kollade upp vad lagen egentligen säger.

Arbetstidslag (1982:673)

15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället. Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger. Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
16 § Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

Strategiskt att sätta mig på ett fem timmars pass... Jag jämförde även löner beroende på var jag jobbar. Skulle jag jobba i butik skulle jag få 100 kronor i timmen (exlusive ob och semesterersättning) mot mina 77 nu. Det är en väldig skillnad. Det känns så hemskt att gå till jobbet idag och veta att jag kan tjäna så otroligt mycket mer än vad jag gör nu. Nästa veckas uppdrag blir att söka jobb inom handeln.

Nu ska jag slänga födelsedagsrosorna som har sett sina bästa dagar och sen ska jag slappa. Dagens sjuklingsmotion blir att promenera med min nya mp3 till jobbet och efter det blir det förhoppningsvis bio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar